Undervisningsmaterialer

Historiefabrikken har i årevis produceret film til mange forskellige undervisningsforløb.
For b.la Sex & Samfund, Danida, Red Barnet og Ungdomsbyen.
Og udvikler løbende sine egne, se nedenstående.

Ekspedition til Den 3. Pol

Filmbaseret undervisningsmateriale til naturfag og tværfagligt forløb til udskolingen.

Støttet af Danidas Oplysningsbevilling.I samarbejde med Den Grønne Studenterbevægelse og Clio.

NB! Under udvikling. Projektet ventes klar til brug i efteråret 2020.


I Himalayas gletsjere, findes verdens tredje største frosne ferskvandsreserve - Den Tredje Pol. Smeltevandet fra gletsjerne danner livsgrundlaget for mere end 2 milliarder mennesker i Asien. De bruger det bla til vanding af marker, som drikkevand og til at producere elektricitet med.

Pga klimaforandringerne afsmelter de store isvæge med foruroligende hast og tilværelsen for en femtedel af jordens befolkning er truet.

Selv ved et globalt opvarmningsstop på 1.5 grad, estimerer forskerer at en tredjedel forsvinde.

Allerede nu kæmper de 250 millioner mennesker som lever i bjergene med oversvømmelser, flod-tsunamier, mudderskred og dæmningsbrud. På den lange bane vil vandmangel, destabilisere hele Asien, … og resten af verden.

Den unge danske klimaaktivist, Oskar, drager med den lokale nepalesiske glaciolog Anishilan Acharya , på en krævende ekspedition op til Yala gletsjeren. Som mange andre unge, er Oskar meget optaget af klimaet og han vil med egne øje opleve hvilken tilstand gletsjerne er i. På sin lange vandretur op i Himalaya vil han besøge de lokale bønder, der til daglig kæmper med de voldsomme konsekvenser af klimaforandringerne. Her fortæller de lokale bjergboere, hvordan de har set den store gletsjers forandre sig og han lærer om gletsjeren. Hvordan dannes den, hvilke problemer er der ved afsmeltningen, hvilke rolle spiller gletsjeren for økosystemet, for alle menneskene i området og i hele Asien? Hvor slemt står det til? Hvordan klarer de lokale det? Hvad kan verden gøre? Og hvad med Oskar selv – hvad kan han gøre?